Onko näillä kaloilla suomenkielistä nimeä? Mycteroperca microlepis Alectis ciliaris

Kysytty

Onko näillä kaloilla suomenkielistä nimeä?
Mycteroperca microlepis
Alectis ciliaris

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaloja tunnetaan maailmassa yli 26 000 lajia. Markku Varjon, Lauri Kolin ja Harri Dahlströmin kirja Maailman kalojen nimet (Suomen biologian seura Vanamo, 2004) sisältää suomenkielisen nimen yli 8 000 lajille. Meriahveniin kuuluvista Mycteroperca-lajeista kirjasta löytyy nimi vain seuraaville: M. acutirostris, M. bonaci, M. cidi, M. interstitialis, M. phenax, M. tigris ja M. venenosa. Piikkimakrilleihin lukeutuva Alectis ciliaris on nimetty rihmapompanoksi.