Etsin suomenkielisiä romaaneja, joissa teemana on elämä nykyajan Israelissa, esim. perinteisen ja modernin elämän väliset ristiriidat, sukupolvien välinen…

Kysytty

Etsin suomenkielisiä romaaneja, joissa teemana on elämä nykyajan Israelissa, esim. perinteisen ja modernin elämän väliset ristiriidat, sukupolvien välinen kuilu jne. Löytyykö tällaisia kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomennettua israelilaista tai Israeliin sijoittuvaa nykykirjallisuutta on niukasti. Tässä kuitenkin muutama ehdotus.

Israelilaisista kirjailijoista on Amoz Ozilta suomennettu 12 romaania ja yksi novellikokoelma. Hänen teoksensa sijoittuvat pääasiassa nyky-Israeliin. Ozin teokset ”Täydellinen rauha” (suom. 1988), ”Älä kysy yöltä” (suom. 2010) ja ”Ehkä jossain muualla” (suom. 1977) vastannevat parhaiten etsimääsi tematiikkaa. Lista Ozin teoksista löytyy helposti HelMet-haulla. Uudemmista teoksista voi lukea kuvauksen klikkaamalla hakutuloksessa näkyvää teoksen kansikuvaa. Myös Kirjasampo (ks. linkki alla) esittelee Ozin teoksia tarkemmin.

Toinen suomennettu israelilainen nykykirjailija on David Grossmann. Grossmanin teos ”Sinne, missä maa päättyy” (suom. 2011) sijoittuu kuuden päivän sodan aikoihin.

Muita nykyisen Israelin alueelle sijoittuvia romaaneja ovat esimerkiksi puolalaissyntyisen Marek Hłaskon ”Vihasi ruoska” (suom. 1964), Yoram Kaniukin ”Adamin ylösnousemus” (suom. 1982), unkarilaisen György K. Kardosin ”Hyvää viikkoa, Aabraham”,(suom. 1977).

Lisää Israeliin sijoittuvia romaaneja löytyy Kirjasammosta esimerkiksi hakusanalla ”Israel”.

Lähteet:
https://fennica.linneanet.fi/vwebv/searchBasic
http://www.helmet.fi/fi-FI
http://www.kirjasampo.fi/fi