Mitä kirjoja on julkaistu WSOY / Tammi Nobel-sarjassa? Miksi sarjan julkaiseminen on lopetettu?

Kysytty

Mitä kirjoja on julkaistu WSOY / Tammi Nobel-sarjassa? Miksi sarjan julkaiseminen on lopetettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tammen ja WSOY:n Nobel-sarjassa ilmestyi kolmekymmentä kirjaa vuosien 1976 ja 1977 aikana. Lyriikka-antologiaa Kaksikymmentäyksi Nobel-runoilijaa lukuunottamatta kaikki sarjan nimekkeet olivat uusintapainoksia aiemmin julkaistuista kirjoista. Sarjaan sisältyvät kahden teoksen yhteisniteet ilmestyivät tässä asussa yleensä ensimmäistä kertaa, mutta nämäkin koostuivat aikaisemmin erillisinä ilmestyneistä nimekkeistä. Kaikesta päätellen Nobel-sarjaa ei tarkoitettukaan jatkuvaksi, vaan enemmänkin kertaluonteiseksi paketiksi. Kaksikymmentäyksi Nobel-runoilijaa -valikoimaan laatimassaan esipuheessa sen koonnut Aale Tynni viittaa kirjallisuuspalkinnon lähestyvään 75-vuotispäivään (ensimmäinen palkinto myönnettiin vuonna 1901), joten arvelisin tämän merkkipaalun innoittaneen Tammea ja WSOY:ta ottamaan nobelistiensa teoksista uusia painoksia niiden Nobel-statusta korostaen.

Kaksikymmentäyksi Nobel-runoilijaa. WSOY, 1976

ANDRIĆ, Ivo, Konsulit : Travikin kronikka.Tammi, 1976

ASTURIAS, Miguel Angel, Herra presidentti. WSOY, 1976

BJÖRNSON, Björnstjerne, Valitut kertomukset. WSOY, 1977

BUCK, Pearl S., Hyvä maa. WSOY, 1976

FAULKNER, William, Villipalmut. Tammi, 1976

FRANCE, Anatole, Pingviinien saari. Tammi, 1976

GALSWORTHY, John, Forsytein taru. 1. WSOY, 1976

GALSWORTHY, John, Forsytein taru. 2. WSOY, 1976

HAMSUN, Knut, Maan siunaus. WSOY, 1977

HEMINGWAY, Ernest, Kenelle kellot soivat. Tammi, 1976

HESSE, Hermann, Arosusi. WSOY, 1977

JOHNSON, Eyvind, Rantojen tyrskyt : romaani läsnäolevasta. Tammi, 1976

KAWABATA, Yasunari, Lumen maa ; Vuoren jyly. Tammi, 1976

KIPLING, Rudyard, Kim. WSOY, 1977

LAGERKVIST, Pär, Barabbas ; Kääpiö. WSOY, 1976

LAGERLÖF, Selma, Gösta Berlingin taru. WSOY, 1976

LAXNESS, Halldór, Salka Valka. WSOY, 1976

LEWIS, Sinclair, Babbitt : tarina amerikkalaismiehestä, hänen perheestään ja ainoasta hartaasta ystävyydestään. WSOY, 1976

MANN, Thomas, Buddenbrookit : erään suvun rappeutumistarina. WSOY, 1976

MARTINSON, Harry, Kulkijan pilvilinnat ; Aniara. WSOY, 1976

NERUDA, Pablo, Tunnustan eläneeni : muistelmat. Tammi, 1977

PASTERNAK, Boris, Tohtori Zivago. Tammi, 1977

REYMONT, Wladyslaw, Talonpoikia. WSOY, 1977

SIENKIEWICZ, Henryk, Quo vadis : kertomus Neron ajoilta. WSOY, 1976

ŠOLOHOV, Mihail, Hiljaa virtaa Don. 1. WSOY, 1976

ŠOLOHOV, Mihail, Hiljaa virtaa Don. 2. WSOY, 1976

SOLŽENITSYN, Aleksandr, Syöpäosasto. Tammi, 1976

STEINBECK, John, Ystävyyden talo ; Hyvien ihmisten juhla. Tammi, 1977

UNDSET, Sigrid, Ida Elisabet. WSOY, 1977

.

8 ääntä

Kommentit

Mitä kirjoja on julkaistu WSOY/Tammi a-sarjassa?