Otsikko
Tahtoisin tietää onko minun ( kerrostalon) osakkeenomistajana siedettävä yläkerran tupakoitsijan himopolttelut ? Faktaa on, ettei omistajaa voida kieltää…

Kysytty

Hei. Tahtoisin tietää onko minun ( kerrostalon) osakkeenomistajana siedettävä yläkerran tupakoitsijan himopolttelut ? Faktaa on, ettei omistajaa voida kieltää kessuttelua omassa huoneistossaan. Savu pusertuu kotiini hormista. Olisiko ympäristökeskuksella, kansanterveyslaitoksella tai kellään muulla instanssilla asiastani ihmis-suojelullista kantaa?
Suhtaudun savukkeisiin yhtä ymmärtäväisesti kuin asbestiin. Huumorini on hupenemassa

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa tuli 15.8.2016 voimaan laki tupakointikiellon hakemisesta " huoneistoon kuuluvalle parvekkeelle, huoneiston käytössä olevaan ulkotilaan ja jopa huoneiston sisätiloihin". Kiellon määrää kunnan viranomainen taloyhtiön hakemuksesta. Hakemuksesta täytyy tehdä yhtiökokouksessa enemmistöpäätös. Yksittäinen asukas ei lain mukaan kieltoa voi hakea. Aiheesta on lisätietoja mm. Isännöintiliiton sivuilla. Itse tupakkalaki löytyy Finlex-tietokannasta.

Heikki Poroila