Otsikko
Edith nimen alkuperää ja nimipäivää kyselen?

Kysytty

Edith nimen alkuperää ja nimipäivää kyselen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Edith nimeä on kysytty aikaisemminkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta, tässä vastaus:

Edith (muinaisenlannin eadgith =onnellinen tai rikas +taistelu). Suomen almanakassa nimi on ollut 1883-1889 (Edit), 1890-1907 (Ediita), ja 1908-1928 (Eedit). Edith-nimellä ei Suomessa ole kirkollisia yhteyksiä, mutta katolisella kirkolla on 3 englantilaista Edith-pyhimystä. Ruotslaisessa almanakassa Edith on edelleen.

Lähde: Pentti Lempiäinen : Suuri etunimikirja (1999).