Asumme metsikön reunalla paritaloalueella Helsingin Vuosaaressa. Olemme päästäneet kissaamme ulos aamupäivisin talvisaikaan. Saimme viestin"Kuten varmasti…

Kysytty

Asumme metsikön reunalla paritaloalueella Helsingin Vuosaaressa. Olemme päästäneet kissaamme ulos aamupäivisin talvisaikaan. Saimme viestin"Kuten varmasti tiedätte, kissojen vapaana pitäminen on lain vastaista." Miten on? Mielestämme vastuullinen vapaus on laillista. Mistä löytäisimme tuon lakipykälän ja mitä siinä sanotaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Eläinten pitoa säätelee moni laki. Järjestyslaista löytyy pykäliä eläinten kiinnipidosta. Järjestyslain mukaan kissan omistaja on huolehdittava, ettei kissa pääse yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle kytkemättömänä.
Ko. lain mukaan lemmikkieläimen pitäminen vapaana aidatulla pihalla on sallittua. Valvomattomana kissa tuskin pysyy aidatulla pihalla, joten käytännössä kissa ei voi pitää vapaana. Varmaankin paras tapa ulkoiluttaa kissaa on käyttää kissalla tarkoitettuja ulkoiluvaljaita.

Järjestyslaki löytyy netistä osoitteessa http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612

2 ääntä

Kommentit

Kissa ei aiheuta häiriötä ympäristölleen. Laki ei siksi määrää kissaa pidettävän kurissa ja kytkettynä samalla lailla kuin koiraa. Koiran tulee olla haltijansa valvonnassa myös aidatulla alueella taajamassa. Kissa ei käyttäydy vapaana ollessaan hyökkäävästi. Lasten hiekkalaatikot tulee suojata lintujen ja eläinten ulosteilta suojakannella, eikä ainoastaan kissaa voi syyttää tarpeiden tekemisestä hiekkalaatikkoon. Koiran ulosteita ei saa jättää taajamassa hoidetuille alueille.