Vaihtaako kissa väriään?

Kysytty

Vaihtaako kissa väriään? Lokakuussa oli kissakahvilassa pentu jonka turkki oli harmaa ja siinä oli mustia raitoja. Joulukuun alussa kissa näytti kasvaneen ja turkin väri muuttunut ruskeammaksi. Raidat olivat samanlaiset mustat kuin aiemmin.

Liitteenä kissan kuva lokakuussa (harmaa) ja joulukuussa (ruskea).

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kissa voi vaihtaa kasvaessaan niin silmiensä kuin turkkinsakin väriä.

Rebekka Watsonin kirjassa Kissaekspertti - Kaikki kissastasi (WSOY 2011, s. 13) esimerkiksi kerrotaan, että kissan värissä ja kuvioinnissa voi tapahtua pieniä muutoksia kissan ensimmäisen elinvuoden aikana. Esimerkiksi yksivärisen kissanpennun turkin haaleat haamuraidat, joita kutsutaan kissatermein haamutabbykuvioiksi, saattavat kadota kokonaan pennun kasvaessa.

Kuvaamasi kissa näyttäisi olevan joko tiikeri- tai tabbykuvioinen (molemmat kuviot ovat raidallisia, mutta raidat ovat vähän eri mallisia). Watsonin mukaan tabbykuviot näkyvät kissanpennuilla jo heti syntyessä, mutta turkin väri syvenee usein kissan kasvaessa, kuten mainitsemassasikin tapauksessa näyttää käyneen.

Pienenä nippelitietona vielä, että "alkuperäisen" kesykissan arvellaan olleen juuri tabbykuvioinen. Luonnossa raidallinen turkki on ollut tehokas suojaväri. (Watson, s. 12.)

Lähde: Watson, R. & Lustig, E. (2011). Kissaekspertti. WSOY.

9 ääntä

Kommentit

Ihan vaan alkuperäiselle kysyjälle. Meillä oli aikoinaan tasan samannäköinen kissa, joka vaihtoi väriään talven ja kesän vaihtuessa. Talviturkki oli harmaa ja kesäturkki "vihreämpi", eli ruskeaa enemmän. Talviturkki oli myös vahvempi, eli "pöyheämpi". Kissankarvoja oli jokapaikassa aina keväisin ja syksyisin turkin vaihtuessa, eli tapahtui aina vähitellen, kuten normaalisti luonnossa elävillä eläimilläkin.