1) Onko seuraavia näytelmiä käännetty englanniksi? Jos on, mitkä niiden englanninkieliset nimet ovat? - Pohjalaisia (Artturi Järviluoma/Anton Kangas) -…

Kysytty

1) Onko seuraavia näytelmiä käännetty englanniksi? Jos on, mitkä niiden englanninkieliset nimet ovat?

- Pohjalaisia (Artturi Järviluoma/Anton Kangas)
- Tukkijoella (Teuvo Pakkala)
- Nummisuutarit (Aleksis Kivi)

Löydän sellaiset käännösotsikot kuin "The Ostrobothnians", "On the Log River" ja "Heath Cobblers", mutta en ole varma, ovatko nämä englanninkielisten teosten todelliset nimet vaiko jonkun vapaasti kääntämät otsikot.

2) Onko Lauri Viidan Mylly-runoelmasta (1947) olemassa englannin käännös? Jos kyllä, mikä on teoksen englanninkielinen nimi ja kuinka on käännetty kohta ”kellojen, rumpujen, jalkojen mahdissa, leivän ja lemmen ja kunnian jahdissa”?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoja käännöksistä voi hakea FILIn ylläpitämästä Suomen kirjallisuuden käännökset -tietokannasta (http://dbgw.finlit.fi/kaannokset/index.php?lang=FIN) ja näytelmien osalta myös Teatterin tiedotuskeskuksen tietokannasta (http://www.tinfo.fi/site/?lan=1&page_id=16&mode=nk_search).

Pohjalaisia- ja Tukkijoella-näytelmistä on näiden tietojen perusteella tehty käännöksiä muille, mutta ei englannin kielelle. Nummisuutarit on käännetty englanniksi nimellä Heath cobblers. Käännöksen on tehnyt Douglas Robinson vuonna 1993.

Lauri Viidalta ei ole käännetty kokonaisia runokokoelmia. FILIn tietokannassa ei ole tietoja kokoomateoksiin ja aikakausjulkaisuihin sisältyvistä yksittäisistä runoista. Suomalaisen runouden käännösantologioissa Snow in May : an anthology of Finnish writing 1945-1972 ja A way to measure time : contemporary Finnish literature on julkaistu kaksi Viidan runoa, ensinmainitussa Happiness ja jälkimmäisessä Concrete mixer. Kysytyn runon käännöstä ei näihinkään sisälly. On toki mahdollista, että käännös on olemassa ja julkaistu esimerkiksi jossakin aikakauslehdessä, mutta tietoa sellaisesta en onnistunut löytämään.