Otsikko
Yritysten nimissä usein 2 tai 3 sanaa ja kaikki isolla alkukirjaimella. Onko oikein?

Kysytty

Yritysten nimissä usein 2 tai 3 sanaa ja kaikki isolla alkukirjaimella. Esimerkiksi Matin Mainio Pesula. Perusteena on, että on erisnimi kyseessä kuten Matti Heikki Simeon.

Onko oikein?

Vastaus

Vastattu

Kielitoimiston ohjepankista löytyy yritysnimiä koskeva ohje: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/yritysnimet/ohje/167.

Sen mukaan "silloin kun moniosaisissa yritysnimissä ensimmäisenä osana on paikannimi ja jälkiosana paikan lajia ilmaiseva osa (laitos, yhtiö, keskus, kauppa tms.), jälkiosa kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella, esimerkiksi Elovainion liikekeskus. Kun paikan lajia ilmaiseva osa puuttuu, nimen toinenkin osa ymmärretään erisnimeksi ja voidaan kirjoittaa isolla alkukirjaimella."

Mikäli yrityksen tapa kirjoittaa nimensä poikkeaa varsinaisista oikeinkirjoitussäännöistä (esim. käyttämällä isoa kirjainta nimen keskellä tai välimerkkejä nimen osana), ohjeena on noudattaa näiden nimien kohdalla lehti- ja muussa mediatekstissä yleisiä oikeinkirjoitussääntöjä.