Yksi J. Karjalaisen tunnettuja lauluja on 'Ankkurinappi'. Minulla on kuitenkin muistikuva, että joku suomalainen novellisti, mahdollisesti Mika Waltari, on…

Kysytty

Yksi J. Karjalaisen tunnettuja lauluja on 'Ankkurinappi'. Minulla on kuitenkin muistikuva, että joku suomalainen novellisti, mahdollisesti Mika Waltari, on kirjoittanut tästä aiheesta novellin/pienoisromaanin. J. Karjalainen ei lähdettä mainitse, eikä sitä löydä googlettamallakaan. Muistanko siis ihan väärin?

Vastaus

Vastattu

Voisiko muistelemanne novelli olla Maila Talvion ”Leijona-nappi” novellikokoelmasta ”Lokakuun morsian : kertomuksia” (WSOY, 1948)? Se sisältyy myös hänen novellikokoelmaansa ”Rakkauden riemut ja tuskat : valittuja novelleja” (WSOY, 1949) ja kirjaan ”Kootut teokset”, osaan 12. Novellissa muistoksi jää leijonanappi.

J. Karjalainen kertoo ”Ankkurinapin” synnystä Populaarimusiikin verkkomuseon (Pomus) artikkelissa. Laululla ja Talvion novellilla ei näytä olevan mitään yhteyttä.

Talvio, Maila: Kootut teokset:

https://www.satakuntalainenosakunta.fi/mailatalvio/

J. Karjalainen ”Ankkurinapista” Populaarimusiikin museon artikkelissa:

http://wiki.pomus.net/wiki/Ankkurinappi