Vihjeitä lukiolaisille uusimmista kotimaisista ja ulkolaisista kirpakoista ja elämänläheisistä novelleista/novellikokoelmista?

Kysytty

Vihjeitä lukiolaisille uusimmista kotimaisista ja ulkolaisista kirpakoista ja elämänläheisistä novelleista/novellikokoelmista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jonkinlaisen listan viime vuosina julkaistuista novelleista saat hakemalla Jyväskylän kaupunginkirjaston aineistotietokannasta osoitteessa http://jkl226.jkl.fi:8001/Intro?formid=form2&sesid=1068640064 seuraavasti: kirjoita asiasanaksi novellit, valitse kieleksi alasvetoavalikosta suomi ja rajaa julkaisuvuodet esim. 2002-2003. (Tämä haku tosin antaa myös näinä vuosina otetut uusintapainokset vanhemmista novellikokoelmista.)

Tässä muutama listaltakin löytyvä teos, joista itse olen pitänyt ja siksi voisin suositella:

Grytten, Frode: Popmusiikkia : novelleja
Tervo, Jari: Siperian tango : valitut novellit 1993-2003
Ylimaula, Anna-Maija: Taskulolita : novelleja
Saxell, Jani: Ensilumi ja muita novelleja
Honkasalo, Laura: Lumen saartama kahvila
Prada, Juan Manuel de: Pimpit
Nuoruus nyt! : suomalaisia nykynovelleja
Siekkinen, Raija: Kalliisti ostetut päivät : novelleja
Sirola, Jouko: Käveltävä takaperin : novelleja
Némirovsky, Iréne: Sunnuntai ja muita novelleja
Kyrklund, Willy: Liian innokas rakastaja ja muita kertomuksia
Örkeny, Istvan: Minuuttinovelleja
Järvelä, Jari: Paljon on Afrikasta kertomatta