Eläinkertomuksia aikuiselle

Kysytty

Eläinkertomuksia aikuiselle

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaski-verkkokirjastosta voi hakea tietoja eläintarinoista, mutta valitettavasti aikuisten aineistoa ei vielä saa erotettua lasten aineistosta. Tässä suora linkki hakutulokseen, joka on saatu käyttämällä asiasanoja eläimet, novellit ja romaanit. Haku on rajoitettu koskemaan vain kirjoja: https://goo.gl/gWnP3y

Myös Kirja-Sampo on hyvä paikka etsiä tietoa kirjallisuudesta. Tässä suora linkki Kirja-Sammon sivuille tulokseen hakusanalla eläimet: http://goo.gl/YWzwnt

Ja vielä muutama viite, kolme novellikokoelmaa ja kolme romaania:

Voitto kotiin ja muita diplomaattisia selkkauksia : kaikenkarvaiset koirakertomukset / Raija Oranen.
Teos, 2012, 350 s.
Kirjaan Voitto kotiin ja muita diplomaattisia selkkauksia on koottu Raija Orasen rakastetut koiratarinat. Osa niistä on aiemmin julkaistuja ja osa varta vasten tätä teosta varten kirjoitettuja. Onhan Raijan koiraperheeseen ilmaantunut uusi jäsen: Voitto. Hellyttävä ja raivostuttava kapinoija ja karkailija. Kirjassa seikkailevat tarinakokoelma Kaikki Doriksesta ja muita ällistyttäviä tarinoita tutuksi tullut Doris von Meinhof-Partanen ja tämän suloinen veli, joka sai viralliseksi nimekseen Sulo Raitis. Se on iloinen alistuja, nöyrä ja valpas. Ja mikä parasta, se saa omistajansa kihisemään onnesta ja antamaan vaikeitakin lupauksia. Mitäpä ei koiraihminen tekisi lemmikkinsä vuoksi! Voitto kotiin on koskettava ja viihdyttävä tarinakokoelma. Orasen kyky sanoa sanottavansa tiukan napakasti yhdistettynä jutun kertomisen taitoon takaa iloisia hetkiä Voiton ja muiden tarinoiden äärellä.

Palasin kynnykseltä : novelleja / Ritva Kokkola.
Myllylahti, 2010, 166 s.
Ritva Kokkolan aiemmin julkaistuissa kahdessa dekkarissa ja nuortenkirjassa lukijat ihastuivat hänen tapaansa kirjoittaa eläimen merkityksestä ihmiselle. Nyt Kokkola on laajentanut tuotantoaan ja osoittaa jälleen taitonsa ihmisten ja eläinten kuvaajana. Teoksessa on 25 novellia. Jokaisessa tarinassa on ihminen ja eläin, mutta niissä ei kuvata vain ihmisen ja eläimen välistä suhdetta. Kokkolan teemoina ovat erilaisuuden hyväksyminen, empatia ja yleensä ihmissuhteet. Tekstin rivien välistä onkin luettavissa yleisinhi-millisyyttä ja yleispätevyyttä. Myös novelleissa ilahduttaa Ritva Kokkolan leppoisa huumori.

Pantasusi : 25 eläintarinaa / Pekka Kämäräinen ; [kuvitus: Mari Arvinen].
Nordbooks, 2015, 177 s.
Aikuisille tarkoitettu 25 eläinsadun kokoelma. Sadut ovat lyhyitä ja jokaisessa on hyväntahtoinen piikki ihmisten elämään. Lukija voisi nukahtaa hymy suupielessä luettuaan itselleen iltasadun. Kuvitus Mari Arvinen. Pekka Kämäräinen on eläkkeellä oleva luokanopettaja. Pantasusi on hänen esikoiskirjansa. Kymmeniä hänen lastennäytelmiään on julkaistu Luokanopettaja-lehdessä sekä Kirsti Koivulan kokoamissa ohjelmakirjoissa. Hänen näytelmiään on esitetty myös kesäteatterissa.

Eläinten vallankumous / George Orwell ; suomentanut Panu Pekkanen.
WSOY, [2015], 126 s.
Englantilaisen maatilan eläimet aloittavat vallankumouksen ja vapauttavat itsensä ihmisen ikeestä. Klassinen tutkielma vallan väärinkäytöstä.

Vapauttakaa karhut! / John Irving ; suomentanut Kristiina Rikman.
Tammi, 2012, 409 s.
Seikkailukertomus Alpeilta sisältää kaikki Irvingille tyypilliset elementit: karhut, moottoripyörät, hullunkurisen traagiset henkilöt ja uskomattomat juonenkäänteet. Jopa keskeisessä roolissa oleva paistinpannu on mukana! Vapauttakaa karhut! on John Irvingin esikoisromaani, jonka hän julkaisi 26-vuotiaana, vuonna 1968. Se kertoo kahden wieniläisen opiskelijapojan moottoripyörämatkasta villinä vuonna 1967. Matkan tavoitteena on saada kokemuksia mahdollisimman monesta tytöstä sekä vapauttaa Wienin eläintarhan eläimet. Kerronnan toisena tasona ovat Euroopan 30-luvun synkät tapahtumat: Hitlerin valtaannousu, Itävallan Anschluss, Jugoslavian synty. Tuo aikakausi tuntuu erityisen kiinnostavalta nyt, kun Eurooppa taas natisee liitoksissaan. Irvingin mehevä kieli, kekseliäs tarina ja tietenkin herkullisen hauskat eläinhahmot tekevät tästä kirjasyksyn tapauksen!

Frosjan talo / Stanislav Vostokov ; suomentanut Katri Kulmala ; suomennoksen stilisointi: Hannu Hirvonen ; [kuvittaja: Maria Vorontsova].
Karisto, 2015, 110 s. : kuv. ; 25 cm.
Tusinajoen varrella on Isälän kylä ja kylässä vanha talo. Siinä talossa asuu Frosja mummonsa kanssa. Vaikka Frosja onkin vasta koulutyttö ja mummi jo hyvin vanha, yhdessä he kyllä pärjäävät. Sitten mummo joutuu sairaalaan ja Frosja jää taloon seuranaan vain Kana, joka osaa sanoa kaksi sanaa: "ihanaa" ja "kamalaa". Hätiin saapuu Gerasim-karhu, josta on apua sekä lumitöissä että kirkkokuoron matalissa äänissä. Eräänä aamuna Frosja matkaa katsomaan mummoa sairaalaan ja unohtaa lähtötohinassa keittää kahvia karhulle. Uninen karhu käy talviunille ja pian koko talo on kadonnut, lentänyt pois kuin raketti! Frosja on ymmällään. Voiko kokonaisen talon muka varastaa?