Voiko videoita ja musiikkia lainata ilmaiseksi Internetin kautta? a) katsella ja kuunnella kotona omilla laitteilla Internetistä? b) katsella ja kuunnella…

Kysytty

Voiko videoita ja musiikkia lainata ilmaiseksi Internetin kautta?
a) katsella ja kuunnella kotona omilla laitteilla Internetistä?
b) katsella ja kuunnella kirjaston koneella Internetistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastot kokeilevat 1.6.2007–30.11.2007 välisenä aikana lähinnä klassista musiikkia tarjoavan Naxos Music Libraryn soveltuvuutta kirjaston musiikkipalveluihin (ks. http://www.helmet.fi/screens/naxos_fin.html).

Muutoin ei toistaiseksi ole mahdollista saada elokuvia eikä musiikkia maksutta katsottavaksi tai kuunneltavaksi kirjaston välityksellä, ei kirjaston koneella eikä omalla koneella. Toistaiseksi kirjaston määrärahat uppoavat lainattaviin esine-tallenteisiin. On kuitenkin selvää, että tulevaisuudessa samat sisällöt tullaan välittämään asiakkaille myös sähköisesti. Aivan lähiaikoina tämä ei kuitenkaan toteudu - mm. tähän liittyvät tekijänoikeudelliset ja taloudelliset ongelmat ovat monimutkaiset.