Onko siihen, että poliisin virkapuku on sininen, syynä se, että sinisen värin on todettu rauhoittavan ja herättävän luottamusta? Eikös myös valkoisen ja…

Kysytty

Onko siihen, että poliisin virkapuku on sininen, syynä se, että sinisen värin on todettu rauhoittavan ja herättävän luottamusta? Eikös myös valkoisen ja vihreän ole todettu olevan tällaisia värejä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tummansinisen värin tyynnyttävällä ja luottamusta herättävällä vaikutuksella on varmasti ollut osansa poliisin virkapuvun värin valinnassa. Virkapuvun sävyyn ja malliin ovat kuitenkin vaikuttaneet aikojen saatossa monet muutkin tekijät, kuten työn käytännön vaatimukset ja perinteet. Suomessa on eri aikoina ollut käytössä virka-asuja eri väreissä. Poliisimuseon verkkonäyttely "Pussihousuista haalareihin - Poliisin virkapuku Suomessa" tarjoaa kattavasti tietoa suomalaisen poliisiunivormun vaiheista:

http://poliisimuseo.virkapukuhistoria.fi/#virkapukuasetukset

Suomalaisten sinivuokkojen ulkomaiset kollegat pukeutuvat toisinaan muihinkin väreihin kuin siniseen, vaikka tummasininen tuntuu olevan hyvin suosittu vaihtoehto. Poikkeuksen muodostavat esimerkiksi kanadalaisten ratsupoliisien kirkkaanpunaiset takit. Kuvia eri maissa käytössä olevista poliisien virka-asuista löytyy vaikkapa täältä:

http://garda-post.com/police-uniforms-from-around-the-world/

Sinänsä on totta, että väreillä on erilaisia kulttuurisia merkityksiä ja vaikutuksia ihmisiin ja tätä hyödynnetään monella tavalla. Aihetta pohditaan esimerkiksi tässä Ylen artikkelissa:

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/12/10/varit-ovat-ikivanha-visuaaline…

Artikkelin mukaan esimerkiksi kirurgin vihreällä takilla on huomattu olevan rauhoittava vaikutus potilaisiin.