Otsikko
Voiko miespuoliso ottaa vaimonsa sukunimen, mikäli vaimo kuuluu ritarihuoneen luetteloon kuuluvaan "aatelissukuun"?

Kysytty

Voiko miespuoliso ottaa vaimonsa sukunimen, mikäli vaimo kuuluu ritarihuoneen luetteloon kuuluvaan "aatelissukuun"? Itse kuvittelin tämän olevan jotenkin tässä tapauksessa erityissuojeltu, mutta onkohan tämä oikeasti totta? Sukunimen vaihtamiseen (tai sen saamiseen) on kai aika paljon sääntöjä, mutta en löytänyt mitään konkreettista tähän liittyen. Voitteko vastata suoraan kysymykseeni tai löydättekö Digi- ja väestöviraston tietopalvelun (en itse löytänyt)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etu- ja sukunimilain mukaan aviopuoliso voi ottaa toisen puolison sellaisen sukunimen, joka tällä on ollut viimeksi naimattomana ollessaan. Ritarihuoneen sivuilla taas kerrotaan, ettei nimi itsessään tarkoita aateluutta, vaan samaa sukunimeä voivat kantaa sekä aateloidut että ei-aateloidut suvun jäsenet, ilmeisesti myös aviopuolisot.

Digi- ja väestötietoviraston vihkimisasioiden notaari vielä vahvisti sähköpostiviestissä 29.8.2023, että estettä "aatelisen" sukunimen ottamiselle miespuolisollakaan ei ole, ellei nimen kantaja asiaa vastusta.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"ellei nimen kantaja asiaa vastusta". Tarkoitetaanko nimen kantajalla kulloisenkin pariskunnan toista osapuolta, tässä tapauksessa morsianta, vai voiko kuka tahansa saman nimen kantaja (sukuun kuuluva, Ritarihuoneen aateliskalenterissa mainittu) vastustaa pätevästi?