Mitä tarkoitaa nimi Regina ja mikä on nimen alkuperä ja onko se tullut Suomeen ulkomailta?

Kysytty

Mitä tarkoitaa nimi Regina ja mikä on nimen alkuperä ja onko se tullut Suomeen ulkomailta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan Regina on latinaa ja tarkoittaa kuningatarta. Nimi on esiintynyt Suomen almanakassa 7. syyskuuta vuosina 1705-1928. "Päivä viittaa ranskalaiseen neitoon, josta ei ole varmoja tietoja, mutta jonka arvellaan kuolleen marttyyrina vuoden 300 tienoilla. [...] Katolisissa maissa nimen suosiota on lisännyt Marian kunnioittaminen "taivaan kuningattarena". "

Lähde
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja