Otsikko
Onko nimien ym. taivutus muuttunut? Ennen sanottiin Uoti Uodin, nykyisin Uotin Orpo Orvon nykyisin Orpon...

Kysytty

Hei vaan kirjastonhoitaja!
Onko nimien ym. taivutus muuttunut?
Ennen sanottiin Uoti Uodin, nykyisin Uotin
Orpo Orvon nykyisin Orpon..
Uudissanoja sitku, niiku, ovatko virallisia.
Ihmiset kirjoittavat kaikki pienellä kirjaimilla nimetkin.
Sekä koirista on sanotaan, nykyisin hän, miksi? Ennen oli se.

Vastaus

Vastattu

Kotimaisten kielten keskuksen mukaan erisnimiä kuuluisi pääsääntöisesti taivuttaa kuten vastaavia yleisnimiä, esimerkiksi Satu - Sadun. Tätä sääntöä ei kyllä läheskään aina noudateta esimerkiksi lehdistössä, mutta virallisesti nimien taivutusohje ei ole muuttunut.

Sitku ja niinku ovat puhekieltä eivätkä kirjakielen sanoja.

Erisnimien kirjoittaminen pienellä liittynee siihen, että tietokoneella tai puhelimella voi olla nopeampaa ja helpompaa kirjoittaa, jos ei käytä isoja kirjaimia. Viralliseen oikeinkirjoitukseen isot kirjaimet toki edelleen kuuluvat.

Koiran "hänittely" on uudehko ilmiö, ja sille voi olla useita syitä, esimerkiksi:

  • eläimen inhimillistäminen ja arvostuksen osoittaminen
  • englannin kielen vaikutus (eläimistä sanotaan yleisesti he/she)
  • murteen vaikutus (joissain murteissa hän-sanaa on perinteisestikin käytetty eläimistä)
  • huumori (viitataan tarkoituksella eläimeen hienolla ihmistä tarkoittavalla sanalla)

Lisätietoa Kotimaisten kielten keskukselta:

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/396

https://www.kielikello.fi/-/suku-ja-etunimien-taivutus-ja-oikeinkirjoitus

https://www.kielikello.fi/-/saako-lemmikkiin-viitata-h%C3%A4n-pronominilla

2 ääntä

Kommentit

Henkilönimen ääntämiseen vaikuttaa myös henkilön oma toive nimensä ääntämisestä.

Kysymyksessä puhuttiin vain nimien taivutuksesta, ei ääntämisestä. Jälkimmäisestä olisi esimerkkinä vaikkapa monesti keskusteltu Ehrensvärd, tai -heim-loppuiset Suomessa käytössä olevat sukunimet.