Otsikko
Tuttavallani on muutamia kirjoja ollut lainassa useamman vuoden, vuosien aikana hän on maksanut suuria summia sakkoja ja uusinut niitä. Nyt maksukehoituksia ei…

Kysytty

Tuttavallani on muutamia kirjoja ollut lainassa useamman vuoden, vuosien aikana hän on maksanut suuria summia sakkoja ja uusinut niitä. Nyt maksukehoituksia ei enää ole tullut. Onko sinne nyt kerääntynyt isot sakkosummat vai miten tällaisessa tilanteessa toimitaan? Onko joku raja, kun sakkoja on maksanut paljon, että lainat on siten lunastanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastosta lainattua aineistoa ei voi lunastaa myöhästymismaksuja maksamalla. Myöhästymismaksu kertyy kaikilta eräpäivän jälkeisiltä kalenteripäiviltä lainakohtaiseen enimmäismäärään saakka.
Suurin osa kirjastoista siirtää saatavansa perintätoimiston perittäväksi n. 60 vuorokauden kuluttua eräpäivästä. Jos lainat menevät perintätoimiston perittäviksi, joutuu asiakas maksamaan myöhästymismaksujen / korvausmaksujen lisäksi myös perintäkulut. Korvausmaksu peritään, mikäli asiakas ei palauta lainaamansa aineistoa.