Miten toimin jos haluamani kirjat ovat eri kirjastoissa kuin lähikirjastoni? Voinko pyytää postittamaan ne lähimpään kirjastoon? Käykö Vantaan kirjastokortti…

Kysytty

Miten toimin jos haluamani kirjat ovat eri kirjastoissa kuin lähikirjastoni? Voinko pyytää postittamaan ne lähimpään kirjastoon? Käykö Vantaan kirjastokortti vaikka kirjasto, josta kirja löytyy olisi esim Helsingissä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun (Espoo, Helsinki, Kauniainen, Vantaa) kaupunginkirjastot muodostavat yhdessä HelMet-kirjastot, joiden kokoelmat ovat yhteisessä käytössä. Voit siis lainata myös Helsingin, Espoon ja Kauniaisten aineistoa samalla kirjastokortilla, jota käytät Vantaan kaupunginkirjastossa.

Jos lähikirjastossasi ei ole haluamaasi aineistoa, voit soittaa ja varata kirjan, CD-levyn tms. sieltä missä se on hyllyssä, jos haet varaamasi aineiston kyseisestä kirjastosta. Tämä varaustapa on maksuton.

Jos haluat, että aineisto lähetetään lähikirjastoosi, voit tehdä varauksen joko kirjastossa paikan päällä, tai jos sinulla on kirjastokorttiisi nelinumeroinen tunnusluku, myös Internetin kautta osoitteessa http://www.helmet.fi (Varausohjeet: http://www.helmet.fi/screens/help_fin.html#Varausohjeet ) Tällöin varausmaksu on aikuisten aineistosta 0,50 € / varaus. Maksu maksetaan varausta noudettaessa.

Jos sinulla ei vielä ole tunnuslukua, saat sen mistä tahansa HelMet-kirjastosta, kunhan mukanasi on kirjastokorttisi lisäksi kuvallinen, voimassa oleva henkilöllisyystodistus.