Otsikko
Tiedäthän sen vanhan taulun jossa suojelusenkeli suojelee kahta pientä siltaa ylittävää lasta. Taulu löytyy lukemattomista suomalaiskodeista. Tarkoitan tätä:…

Kysytty

Tiedäthän sen vanhan taulun jossa suojelusenkeli suojelee kahta pientä siltaa ylittävää lasta. Taulu löytyy lukemattomista suomalaiskodeista. Tarkoitan tätä: http://www.kotimaa.fi/askel/grafiikka/kuvitus1.gif

i) Mikä mahtaa olla kuvan alkuperä? Onko tiedossa miltä vuodelta se on, mistä maasta ja kuka sen on maalannut?

ii) Omistaako joku kuvan oikeudet ja onko sillä virallista jakelijaa? Myydäänkö sitä vielä tauluina jossakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen enkelitaulu löytyi Web-Factasta, WSOY:n Web-tietosanakirjassa kerrotaan taulusta näin:
"Monen lastenhuoneen seinältä tuttu E. Jaatisen maalaus kuvaa suojelusenkeliä naiivin romanttisella tavalla."

Tekijäksi mainitaan E. Jaatinen, suomalainen taiteilija joka teki mm. postikortteja. Vuosilukua ei mainita. Jaatisesta löytyi lyhyt luonnehdinta Postimuseon sivuilta.

"Taidemaalari Eeli Jaatinen syntyi Tampereella 1905 ja kuoli Helsingissä 1970. Hän opiskeli taidetta Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulussa 1920-21. Tämän jälkeen taidemaalari Eero Järnefelt opetti hänelle maalausta 1922-23. Jaatinen kuvitti paljon kirjoja ja kirjojen kansia. Hän piirsi myös pilakuvia mm. Joulukärpänen lehteen ja ensimmäiset sarjakuvat Maailma-lehteen 1921 ollessaan vain 16-vuotias. Postikorttien piirtämisen hän aloitti 30-luvulla. Harri Ala-Honkola esittelee kokoelmassaan Jaatisen piirtämiä pääsiäis- ja äitienpäiväkortteja, kesäisiä ja jouluisia kortteja sekä uskonnollisia kortteja."

Kirjassa Suomalaisen taiteen enkeleitä, kustantaja: Pohjoinen 1995, kerrotaan suojelusenkeleistä seuraavaa:
"1800-luvulla suojelusenkeli vakiinnutti asemansa enkeligalleriassa. Kuva suojelusenkelistä on muotoutunut mieliimme ennen kaikkea saksalaisten vuosisadan lopun painokuvien mukaiseksi äidilliseksi hahmoksi."

Enkelit ovat olleet hyvin suosittuja kiiltokuvien, taulujen ja postikorttien aiheita. Kysymänne taulun alkuperä pystyttiin siis vahvistamaan vain yhdestä lähteestä, tietosanakirja Web-Factasta. Enkelitauluja on tehnyt varmasti moni muukin tuntematon taiteilija.

Enkelitauluja voi tilata seuraavista Internet-osoitteista:
http://www.tukkupalvelu.fi/
http://verkkokauppa.planeetta.net/epages/Planeetta.sf/fi_FI/?ObjectPath…
ja julisteena esim. http://decoshop.fi/cat/product_catalog.php?c=35
Myyjiä voi etsiä hakusanoilla jaatinen suojelusenkeli, suojelusenkeli taulut, suojelusenkeli julisteet.