Mitä kristillistä symboliikkaa Hugo Simbergin Haavoittunut enekeli sisältää? Ja mikä on teoksen historiallinen konteksti/ teoksen liittäminen historialliseen…

Kysytty

Mitä kristillistä symboliikkaa Hugo Simbergin Haavoittunut enekeli sisältää? Ja mikä on teoksen historiallinen konteksti/ teoksen liittäminen historialliseen kaareen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hugo Simbergin enkelitematiikkaa on käsitelty laajasti kristillisestä ja muistakin näkökulmista Annika Iltasen opinnäytteessä Haavoittuneen enkelin matkassa. Opinnäyte on ladattavissa PDF-muodossa Helsingin yliopiston e-aineistoista.

Iltanen on käyttänyt yhtenä keskeisistä lähteistään Pentti Lempiäisen kirjaa Kuvien kieli : vertauskuvat uskossa ja elämässä. (WSOY, 2002, ISBN 9510264571).

Suppea teosanalyysi Haavoittuneesta enkelistä löytyy Kansallisgallerian sivulta.

Linkki opinnäytteeseen

Opinnäytteen viitesivu

Lempiäisen kirjan saatavuus Vaara-kirjastoista

Kansallisgallerian teosesittely