Kuinka yleisesti ajatellaan, että ihmisestä tulee kuoltuaan enkeli? Eikös kuitenkin ole virallisesti niin, että ihmisestä ei kuoltuaan tule enkeliä, vaikka…

Kysytty

Kuinka yleisesti ajatellaan, että ihmisestä tulee kuoltuaan enkeli? Eikös kuitenkin ole virallisesti niin, että ihmisestä ei kuoltuaan tule enkeliä, vaikka Taivas olisikin olemassa, vaan hänen sielunsa vain menee elämään enkelien luo?

Vastaus

Vastattu

Enkeli-sana tulee kreikan kielen sanasta ἄγγελος (ángelos), joka tarkoittaa viestintuojaa. Monissa uskonnoissa enkelit ovatkin sanansaattajia, mutta enkeleillä on myös muita tehtäviä, kuten esimerkiksi lohduttaa surevia. Enkeleillä on hierarkia, ylimpänä ovat arkkienkelit, joista arkkienkeli Mikael esimerkiksi esiintyy islamissa, juutalaisuudessa ja kristinuskossa.

Kristinuskon mukaan ihmiset ja enkelit ovat kaksi erillistä luokkaa eivätkä ihmiset näin ollen kuollessaan muutu enkeleiksi. On vaikea sanoa, kuinka yleisesti ajatellaan ihmisen muuttuvan enkeliksi kuolemansa jälkeen. Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan 15-79 –vuotiaista suomalaisista 47 prosenttia pitää enkeleiden olemassaoloa ainakin todennäköisenä.

Lisätietoa enkeleistä ja enkeliuskosta löydät näistä linkeistä: