Otsikko
Mitä aiheita käyttäisit vertaillessasi Ilpo Tiihosen Likainen Enkeli - runon kuvausta omiisi mielikuviin enkeleistä? Olen yrittänyt keksiä, muttei oikein…

Kysytty

Mitä aiheita käyttäisit vertaillessasi Ilpo Tiihosen Likainen Enkeli - runon kuvausta omiisi mielikuviin enkeleistä? Olen yrittänyt keksiä, muttei oikein onnistu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yön likainen enkelihän ei ole tavanomainen hohtava ja valkosiipinen kiiltokuvien suojelusenkeli, sellainen, joka vastaa lapsuuden mielikuvia enkeleistä. Mutta ne, joita hän suojelee,eivät myöskään ole mitään siloposkisia lapsia. Ehkä he tarvitsevat erilaisen enkelinkin...

Runossa esiintyvä ristiriitaisten mielikuvien käyttäminen on kirjailijalle tyypillinen tehokeino, tässä runossa asian ydin tulee esiin juuri sen kautta. (vrt. esim.Pekkarinen, Immo: Ilpo Tiihonen : lähellä tavoittamatonta. Sähköiset säkeet -verkkoantologia, http://www.electricverses.net, tai Kokko, Karri: Päivittäjä. Parnasso, 2010/6).