Otsikko
Tekstissä on englanninkielinen sitaatti José Ortega y Gassetin alun perin espanjankielisestä teoksesta ”La rebelión de las masas”, jonka Sinikka Kallio-Visapää…

Kysytty

Tekstissä on englanninkielinen sitaatti José Ortega y Gassetin alun perin espanjankielisestä teoksesta ”La rebelión de las masas”, jonka Sinikka Kallio-Visapää suomensi nimellä ”Massojen kapina” vuonna 1952. Olisiko mahdollista saada tämä sitaatti suomenkielisenä?

“Europeans cannot live unless embarked upon some great unifying enterprise”

Sen pitäisi löytyä teoksen loppupuolelta, luvussa XIV olevasta alaluvusta 9. Kiitos teille avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Massojen kapina –suomennoksen luvussa XIV on vain kahdeksan alalukua, mutta kahdeksannen alaluvun jälkeen on yhteenveto, jossa on tällainen lause:

”Eurooppalaisista elämä on elämisen arvoista vain silloin, kun he voivat antautua jonkun suuren tehtävän palvelukseen.” (s. 261)

Tämä voisi olla etsimäsi lause. Kirjan saat halutessasi lainaan Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/search?formids=target&suite=def&reserv…