Onko ruotsalaisen Per Myrbergin esittämää iskelmää "Nu ska hela rasket rivas" suomennettu?

Kysytty

Onko ruotsalaisen Per Myrbergin esittämää iskelmää "Nu ska hela rasket rivas" suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Per Myrbergin "Nu ska hela rasket rivas" tunnetaan Ruotsissa nimellä "Trettifyran". Kyseessäoleva laulu on amerikkalaista alkuperää ja lähtöisin Stuart Hamblen'in kynästä. Hänen säveltämänsä ja sanoittamansa "This ole house" Rosemary Clooneyn esittämänä sai vuonna 1955 "Song of the year" maininnan. Näyttää siltä, että laulusta tehtyjen suomennosten lähtökohta on alkuperäisteksti, eikä ruotsalainen käännös. Sauvo Puhtilan eli Saukin sanoitus tähän kappaleeseen esiintyy kuitenkin kahdella nimellä: "Torppavanhus" ja "Seiska". Edellisen on levyttänyt Kipparikvartetti, ja se löytyy CD-kokoelmalta "Muistoissamme". Jälkimmäinen eli "Seiska" löytyy Moog Konttisen CD:ltä "Rock'n'roll vuonna 0". Jotta Saukin sanoitusten "Torppavanhus" ja "Seiska" samanlaisuus tai erilaisuus kävisi ilmi, on parasta kuunnella äänitteet. Ruotsinkielisen sanoituksen "Trettifyran" on tehnyt Olle Adolphson. Vertailemalla edellämainittuja ja alkuperäistä sanoitusta löytyy vastaus kysymykseesi. Kyseisten äänitteiden ja nuottien (tässä tapauksessa sellaisten, joissa melodian lisäksi on myös sanat) saatuvuuden voi tarkistaa kirjastomme aineistotietokannasta:
www.helmet.fi

4 ääntä

Kommentit

Myös Ismo Kallio on levyttänyt Seiskan, v. 1965.