Teen seminaarityötä/gradua aiheesta satujen uudelleenkirjoitukset lastenkirjallisuudessa, ja kaunokirjallisuusaineiston etsimisessä on melkoisesti työtä…

Kysytty

Teen seminaarityötä/gradua aiheesta satujen uudelleenkirjoitukset lastenkirjallisuudessa, ja kaunokirjallisuusaineiston etsimisessä on melkoisesti työtä. Kaipaisin apua joltakin lastenkirjallisuuden kentän hyvin tuntevalta henkilöltä, esim. lastenosaston vastaavalta. Haen siis jossain määrin saman tyyppisiä kirjoja kuin Roald Dahlin "Jaakko ja Jättipersikka" tai Kaarina Helakisan "Annan seitsemän elämää". Olisin kiitollinen pikaisesta vastauksesta tai asiantuntevan henkilön yhteystiedoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä muutamia ehdotuksia:

- Roald Dahl: Tautisia tarinoita
- R.D.: Riimihärkää muusilla (nuorille/aikuisille)

- Kunnas, Mauri: Seitsemän koiraveljestä sekä
- M.K.:Koiramäen Martta ja tiernapojat
- M.K.:Puhveli-Billin lännensirkus
- M.K.: Kuningas Artturin ritarit – kappale kissojen varhaisinta historiaa
- M.K.: Koirien Kalevala

- Moers, Walter: Huviretki hukkateille – seikkailu Zamoniassa (Hannu ja Kerttu)

- Wrede, Patricia: Lohikäärmeen prinsessa (paljon kirjallisia viittauksia satuihin sekä fantasiaan)

- Janosch: Soittajasirkka ja maamyyrä (Muurahaiset ja heinäsirkka /Aisopos & LaFontaine)
- Janosch: Jäniksen ja siilin kilpajuoksu (Aisopoon satu)

- Raija Siekkinen: Jättiläiskala (Kalastaja ja hänen vaimonsa/Grimm)

- Zoehfeld, Kathleen W.:Olipa kerran Nalle Puh (useiden satujen uusversioita; Disney-tuotanto ylipäänsä sisältää lukuisia uudelleenkirjoitettuja versioita monista vanhoista saduista)

- Ross, Tony: Pikku Punahilkka
- Ross, Tony: Laiska-Jaakko

- Cole, Babette: Prinssi Tuhkis (Tuhkimo)
- Cole, Babette: Tarzanna