Otsikko
Onko olemassa hakuteoksia/internetsivuja, joista löytyisi tietoa psykologisesta tai yhteiskunnallisesta kirjallisuudentutkimuksesta?? Kirja, josta tutkielmani…

Kysytty

Onko olemassa hakuteoksia/internetsivuja, joista löytyisi tietoa psykologisesta tai yhteiskunnallisesta kirjallisuudentutkimuksesta?? Kirja, josta tutkielmani pitäisi valmistua, on Enni Mustosen Verenpisara ikkunalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiasanalla kirjallisuudentutkimus tulee Oulun kaupunginkirjaston tietokannasta http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/ noin 250 viitettä.
Myös asiasanalla sisällönanalyysi kannattaa katsoa sekä luokkahaulla 86.12, jolla löytyvät kaunokirjallisuuden aihepiirien tutkimusta käsittelevät kirjat.

Muutamia esimerkkejä:
- Marja-Leena Vainionpää: Kirjallisuustieteen perusteita, 1974.
- Juhani Niemi: Kirjallinen elämä : kirjallisuuden yhteiskuntasuhteiden kartoitusta, SKS, 2000.
- Lasse Koskela, Lea Rojola: Johdatus kirjallisuuden nykyteorioihin ja kirjallisuudentutkimuksen suuntauksiin, SKS, 1997 (artikkeli: Kirjallisuus yhteiskunnassa - marxilainen kirjallisuudentutkimus)

Psykologisesta kirjallisuudentutkimuksesta:
- Kirjallisuudentutkimuksen peruskäsitteitä, 2001
- Eagleton, Terry: Kirjallisuusteoria, 1997
- Ihanus, Juhani: Toinen, 1995
- Ihanus, Juhani: Kauneus ja kuvotus, 1987
- Teppo Kulmalan Kohtalokasta kerrontaa : Herman Hesse ja proosan psykologia. 2002

Internetissä mm. Jyväskylän yliopiston kirjaston sivuilla on tietoa kirjallisuudentutkimuksen tiedonhankinnasta http://kirjasto.jyu.fi/showtext.php?lang=fin&keyword=tiedonhaku-tiedonh… .
Virtuaalikirjastosta http://www.jyu.fi/library/virtuaalikirjasto/roads/kirjallisuus.htm löytyi seminaarialustus: Markku Ihonen: Miten kirjallisuus puhuu yhteiskunnasta. Tiedettä Suomessa http://www.tsv.fi/engl/kotimind.html sivuilla on myös luettelo kirjallisuudentutkimuksista.

Lehtiartikkeleitahan kannattaa myös käyttää. Esimerkinomaisesti pari Arto lehtiartikkelitietokannasta löytynyttä viittettä:
- Latomaa, Timo: Neljä tapaa katsoa kirjallisuutta psykoanalyyttisesti
Psykologi:2001 : 1, s. 14-15
- Suomela, Pentti: Impivaara ja yhteiskunta : tutkielma kirjallisuudesta ja kulttuurista, Kaltio 1986:1, s. 40-41.

Aleksi-artikkelitietokannasta Enni Mustosesta löytyi muutama viite, esim. Toivola, Lea: Paluu mummolan mustikkamaalle : Enni Mustonen ja suomalaisen rakkausromaanin kehitys. Kirjastolehti 1997:5, 159-161