Otsikko
Walt Disneyn Aku Ankka -sarjakuvasta on tehty suomessakin tutkimuksia ja historiikkeja. Miten teen haun, että löydän Aku Ankkaa tai muitakin sarjakuvia…

Kysytty

Walt Disneyn Aku Ankka -sarjakuvasta on tehty suomessakin tutkimuksia ja historiikkeja. Miten teen haun, että löydän Aku Ankkaa tai muitakin sarjakuvia koskevia tutkimuksia. Kuuluvatko taiteen tai kirjallisuuden UDK-luokkaan vai minne? Mitkä olisivat hakusanat?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa etsiä tietoa kirjallisuuden luokasta (Helsingin kaupunginkirjaston luokituksessa) 805, jossa löytyy tutkimuksia sarjakuvista. Asiasanaksi kannattaa laittaa Aku Ankka ja luokka 805. Yksi hyvä teos Aku Ankasta on vuonna 1980 ilmestynyt tutkimus Dorfman: Kuinka Aku Ankkaa luetaan. Englanninkielisenä löytyy kirja Aku Ankasta: O'Brien, Flora: Walt Disney's Donald Duck, 1984. Disneyn elämäkerrasta kannattaa myös tarkistaa tiedot.

Muualla kuin pääkaupunkiseudulla yleiset kirjastot käyttävät Yleisten kirjastojen luokitusjärjestelmää, jossa sarjakuviin liittyvä tutkimus on luokassa 86.13 Sarjakuvien historia ja tutkimus.