Osaisitteko suositella minulle joitain romaaneja (esim 5-10 kpl), jotka täyttäisivät sisältönsä puolesta seuraavat kriteerit: - romaani kuvaisi ensisijaisesti…

Kysytty

Osaisitteko suositella minulle joitain romaaneja (esim 5-10 kpl),
jotka täyttäisivät sisältönsä puolesta seuraavat kriteerit:

- romaani kuvaisi ensisijaisesti päähenkilön/henkilöiden oman
mielen liikkeitä, tuntemuksia ja ajatuksia (rakkaus,elämän tarkoitus,
eettiset kysymykset, motiivit..)

- ulkoiset seikat kuten tapahtuma-aika ja -paikka olisivat
merkitykseltään toisarvoisia (en halua mitään yksityiskohtaisia
maisemaselostuksia).

- aihe voi käsitellä myös esim. unimaailmaa tai päähenkilön
kuvittelemia asioita. Tapahtumapaikka voi olla myös
mielikuvitusympäristö.

- esim. tajunnanvirtaromaanit kelpaavat
- romaani olisi suomenkielinen (suomennettu)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olemme yhteistyössä päätyneet ehdottamaan seuraavia romaaneja: ensimmäiseksi tulivat mieleen tajunnanvirran klassikot: James Joycen Odysseus, Marcel Proustin Kadonnutta aikaa etsimässä-sarja, Virgia Woolfin teokset (erit. Majakka ja Aallot) sekä Hermann Brochin Unissakulkijat-sarja.

Lisäksi Dostojevskin tuotanto, Hermann Hessen Arosusi, Gertrude Steinin Ida, Bo Carpelanin Alkutuuli, Annika Idströmin Veljeni Sebastian. Uusimpia ovat Alan Lightmanin Einstein unet, Brjörn Ranelidin Synti ja Rakkauden sisimmäinen huone, Carina Rydbergin Korkeinta kastia.