Kysymykseni aihealueena on kirjallisuustiede. Etsin tietoa 30 -luvun ruotsalaisesta työväenkirjallisuudesta (erit. Ivar Lo-Johansson). Löytyykö kirjoituksia,…

Kysytty

Kysymykseni aihealueena on kirjallisuustiede. Etsin tietoa 30 -luvun ruotsalaisesta työväenkirjallisuudesta (erit. Ivar Lo-Johansson). Löytyykö kirjoituksia, joissa käsitellään kirjallisuutta propagandana (yleisesti ja erityisesti 30 -luvun Suomessa ja Ruotsissa)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei selviä, kuinka paljon tiedonhakua olet tehnyt ja mihin lähdeaineistoon olet jo tutustunut. Siksi vastauksessani, joka on lähinnä tiedonhakuun opastava, saattaa olla sinulle jo tuttuja asioita ja lähteitä.

Ensinnäkin kannattaa tutustua Bonniersin kustantamaan Ruotsin kirjallisuushistorian osaan 3: Från modernism till massmedial marknad 1920-1995 (1999). Kirjasta saa hyvän yleiskuvan tarkasteltavaan ajanjaksoon. Myös jokin muu vastaava kirjallisuudenhistoria käy.

Seuraavaksi on pohdittava miten ja minkälaisia hakusanoja käyttäen aineistoa löytyy erilaisista tietokannoista. Lindasta (korkeakoulukirjastojen yhteisluettelo) sanat TYÖLÄISKIRJALLISUUS (myös: arbetarlitteratur) RUOTSI ja-operaattorilla yhdistäen löytyy esimerkiksi Sven Willnerin esseekokoelma kirjailijoiden maailmankuvasta ja 1930-luvun poliittisista liikkeistä: ”Mellan tvång och frihet” (1989) ja Lars Furulandin toimittama ” Arbetarförfattarna och syndikalismen” (1999) ja Godin, Stig-Lennart ”Klassmedvetandet i tidig svensk arbetarlitteratur ” (1994) Hakua voi muuttaa käyttämällä yhtenä hakuterminä vuosikymmentä, 1930-luku, toinen käyttökelpoinen on litteraturforskning (kirjallisuudentutkimus) .

Haun voi tehdä myös kirjailijan nimellä. Lindassa Lo-Johansson aihehakuna tuotti mm. seuraavat teokset:
Hellemann, Jarl: ”Tapaamisia : Tsabua Amiredzibi, John Irving, Yashar Kemal, Ivar Lo-Johansson, Amos Oz” (1983) Edström, Mauritz: ”Äran, kärleken, klassen : en bok om Ivar Lo-Johanssons författarskap” (1976); Aaltonen, Kirsi-Marja: ”Lo-Johansson, Huxley, Orwell : kolmen pessimistisen utopian esittely ja vertailu” (gradu, Helsingin yliopisto, yleinen kirjallisuustiede, 1976); Holmgren, Ola: ” Ivar Lo-Johansson : frihetens väg” (1998)

Vastaavasti aiheesta kirjallisuus propagandana aineistoa etsiessäsi käytä hakusanoina sanoja KIRJALLISUUS PROPAGANDA ja-operaattorilla yhdistäen. Löytyy mm. Markku Ihosen ja Jaan Unduskin toimittama teos ”Vallan verkot & hengen neuvokkuus” (1994).