Tutkin työssäni Mika Waltarin romaania Isästä poikaan.Haluaisin todistaa,että Helsinki on yksi romaanin päähenkilöistä.Tarvitsen teoriaa tekstianalyysia varten…

Kysytty

Tutkin työssäni Mika Waltarin romaania Isästä poikaan.Haluaisin todistaa,että Helsinki on yksi romaanin päähenkilöistä.Tarvitsen teoriaa tekstianalyysia varten. Minkä kriteerien mukaan voidaan pitää romaanin henkilöhahmoa juuri päähenkilönä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiinnostava aihe, jonka analysointiin ei teorian antamia apuvälineitä niin vain löydy.
Olet varmasti tutustunut jo keskeisiin kirjallisuusteorioita käsitteleviin teoksiin ( esim. Eagleton: Kirjallisuusteoria, Rimmon-Kenan: Kertomuksen poetiikka, Kantokorpi et al : Runousopin perusteet), joten tässä tapauksessa ehdotankin että käännyt rohkeasti laitoksenne opettajien ja professoreiden puoleen. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että heillä on antaa parhaat vinkit siitä minkälaista kirjallisuutta sinun kannattaa työtäsi varten lukea, eli mitkä ovat ne parhaat työkalut esitelmää tehdessäsi ja näkemystäsi perustellessasi.