Haluaisin perehtyä suomenkieliseen rap-lyriikkaan, erityisesti puhujaroolien ja lyyristen minien osalta. Tarkastelen puhujia Cheekin ja Heikki Kuulan…

Kysytty

Haluaisin perehtyä suomenkieliseen rap-lyriikkaan, erityisesti puhujaroolien ja lyyristen minien osalta. Tarkastelen puhujia Cheekin ja Heikki Kuulan lyriikassa opinnäytetyössäni. Minua kiinnostaa lähtökohtaisesti kaikki kotimaisesta rap-musiikista kirjoitetut tekstit. Myös 2005 vuoden jälkeen julkaistut ulkomaiset niteet kiinnostavat.

Lisäksi minua kiinnostaa lyyriseen minään tai kirjallisiin rooleihin liittyvä (tutkimus)kirjallisuus, jotta voin paremmin perustella tekemiäni havaintoja.

Tähän mennessä olen lukenut teokset Rappiotaidetta ja Riimi riimistä sekä kirjallisuudentutkimuksen perusteoksia (Lentävä hevonen, Runousopin poetiikkaa).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla olevissa kirjoissa ja opinnäytetöissä käsitellään rap-lyriikkaa:

Jakis Jakikses pummii norttia : slangisanojen muodostuminen ja merkitykset helsinkiläisten rap-artistien sanoituksissa / Juho Vehviläinen. Pro gradu -työ : Turun yliopisto, 2013

Korkeempi kaiku : sanan magiaa ja puheen poetiikkaa / toimittaneet Seppo Knuuttila ja Ulla Piela, 2009

Sanelma : kotimaisen kirjallisuuden vuosikirja 2008 / toimittanut Olli Löytty, 2009

Suoraa ja verhottua vastustusta : rapin sanoitukset kapitalismia kommentoivana diskurssina / Markus Anders Mikael Karlqvist, Pro gradu -tutkielma : Helsingin yliopisto, 2008.

Vapaata mielenjuoksua : suomenkielisen freestyle-rapin ilmenemismuodot, estetiikka ja kompositio / Tuomas Palonen. Pro gradu -työ : Helsingin yliopisto, 2008

Lyyristä minää on selvitelty alla mainituissa kirjoissa:

Sanelma : kotimaisen kirjallisuuden vuosikirja 2006-2007 / toimittaneet Niko-Matti Ahti (2006) ja Mikko Carlson (2007)

Lyric poetry : the pain and the pleasure of words / Mutlu Konuk Blasing, 2007

Kirjallisiin rooleihin liittyvää kirjallisuutta ei löytynyt. Aiheesta roolit löytyy kyllä kirjallisuustieteellistä tietoa, mutta se ei liene sama asia.