Otsikko
Mikä on termin `hitaus`etymologinen tausta ja miten termin käyttö on muuntunut?

Kysytty

Mikä on termin `hitaus`etymologinen tausta ja miten termin käyttö on muuntunut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hitaus kuuluu ilmeisesti samaan sanapesyeeseen kuin hidas.
Hidas on selitetty hyvin vanhaksi germaaniseksi lainaksi. Suomen kirjakielessä hidas on esiintynyt Uppsalan evankeliumikirjasta ja Agricolasta alkaen.

Etymologioista saa tietoa esim. seuraavista etymologisista sanakirjoista:

Suomen sanojen alkuperä : etymologinen sanakirja. -
1 - 3[Ulla-Maija Kulonen, päätoimittaja ... et al.]
Julkaistu: Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura : Kotimaisten kielten tutkimuskeskus

Häkkinen, Kaisa
Nykysuomen etymologinen sanakirja / Kaisa Häkkinen. - Helsinki : WSOY, 2004. - 1633 s. : kartt.