Sain lapsena äärimmäisen uskonnollissävytteisen lastenkirjan joka sijoittui jonnekin alppien seudulle. Siinä pieni poika rampautui vahingossa ja hänen…

Kysytty

Sain lapsena äärimmäisen uskonnollissävytteisen lastenkirjan joka sijoittui jonnekin alppien seudulle. Siinä pieni poika rampautui vahingossa ja hänen isosiskonsa jonka nimi alkoi A:lla, suuttui köyhälle pojalle joka aiheutti onnettomuuden ja kosti rikkomalla tämän kilpailua varten veistämät eläinfiguurit, lopussa turman aiheuttanut poika vaeltaa yksin alppien yli tapaamaan kirurgia jonka toivoo korjaavan pikkupojan jalat leikkauksella... kirja oli äärimmäisen liikuttava ja itkettävä ja olen usein miettinyt, jos sen löytäisi jostain. En usko että se on Johanna Spyrin kirjoittama. Olisiko kirjastonhoitajallamme hajuakaan, mikä kirja voisi olla kyseessä? Olen varmaan saanut sen joskus 1965-1970. Se voi olla aika vanha teos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja lienee Patricia St Johnin Lumen aarteet. Sen ensimmäinen suomenkielinen painos ilmestyi Päivän kustantamana 1966; vuonna 2004 kirjasta julkaistiin uudistettu suomennos.

"Annette asuu pikkuveljensä Danin, isänsä ja isoäitinsä kanssa idyllisessä alppikylässä. Idylli särkyy, kun Dani joutuu onnettomuuteen, ja syylliseksi paljastuu naapurin poika Lucien. Annette päättää, ettei ikinä anna anteeksi Lucienille - eikä anna kukaan muukaan, siitä hän pitää huolen! Mutta sitten Lucien yltää urotekoon, joka muuttaa kaiken. Ja vuoren salaperäisellä erakollakin on jotain tekemistä asian suhteen..."