Söker en gammal barnvers men kommer bara ihåg att några ord ur texten: "en liten glaglytt..."en gla liten glytt"´ Jag har läst den med mina syskon på 50-talet…

Kysytty

Söker en gammal barnvers men kommer bara ihåg att några ord ur texten: "en liten glaglytt..."en gla liten glytt"´ Jag har läst den med mina syskon på 50-talet och i första hand trodde vi att den var från A.A.Milnes "När vi var mycket små." eller "Nu är vi sex". Har lånat den stora samlingsvolymen med både Nalle Puh-böckerna och dikterna (övers.Brita af Geijerstam) men hittar ingen glaglytt där. Har översättningen möjligen "moderniserats" eller finns en liten glaglytt(=pojke) nån annanstans ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En liten Gla-Glytt är från  A. A. Milnes När vi var mycket små. Den är av bokens 1945 upplagan (sidan 31). Översättarna är  Lennart Hellsing och Claes Hoogland.  Dikten heter Lilla Gyllenlock och liten Gla-Glytt. I senare upplagor är översättaren Britt G. Hallqvist och  dikten heter Lilla Gyllenlock och lille Bo Blå.

Du kan låna boken från Helmet-bibliotekens lager, i Böle bibliotek:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1409925__Sn%C3%A4r%20vi%20var%20mycket%20sm%C3%A5__P0%2C1__Orightresult__U__X7?lang=swe&suite=cobalt