Mistä löytyy runo-kokonaisuus, jossa on mm. seuraava kohta? "sammakko, rumpuvatsa rummakko kyll on sulla suuta, liekö mieltä muuta....."

Kysytty

Mistä löytyy runo-kokonaisuus, jossa on mm. seuraava kohta?

"sammakko, rumpuvatsa rummakko
kyll on sulla suuta, liekö mieltä muuta....."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on Eric O. W. Ehrströmin kirjasta Gugus visor om de små djuren, suomeksi Keken kesälauluja pikku eläimistä. Suomentaja on Otto Manninen. Tämä kirja, kuten myös sen suomennos, on julkaistu vuonna 1923.

Helpoimmin runon saa luettavakseen aapisesta nimeltä Meidän lasten aapinen  (Aukusti Salo).  Ensimmäinen painos on vuodelta 1935. Aapisesta on otettu useita painoksia, viimeisin näköispainos on vuodelta 2010. Uusimpia painoksia löytyy monista kirjastoista, mm. Helmet-kirjastoista:

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1710003__Smeid%C3%A4n%20lasten%20aapinen%20salo__Orightresult__U__X2?lang=fin&suite=cobalt