Mistä löydän hyvän keijurunon, jossa kuvaillaan keijua "helppotajuisesti"? Tämän runon tulisi olla sopiva koulua aloittavalle lapselle.

Kysytty

Mistä löydän hyvän keijurunon, jossa kuvaillaan keijua "helppotajuisesti"? Tämän runon tulisi olla sopiva koulua aloittavalle lapselle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sopivaa runoa ei todellakaan ole helppo löytää. Tällaisista kirjoista voisi kuitenkin olla apua:

Ahokainen, Ester: Saderatsut, s. 32 (Sateenkaarikeiju)
Kantola, Kaisa: Kokkaviisas laiva, s. 62, 48
Keijut. Antologia runoa ja proosaa.
Hjelt, Marjut & Aalto, Jaana: Keijukaiset.
Viimemainitussa on esim. Elsa Beskowin runo (s. 128):

Suuren harmaan kiven luona keijut karkeloi/
pitkin kultasiltaa, jonka Kuuhut loi./
Ei ole mitään ihanampaa kuin nuo hiljaiset/
sädehtien tanhuavat usvan tyttäret./

Lasten kiikkulaudalle he eilen saapuivat/
ja keiju on kuin henkäys, vaan lapset tomerat./
Vain kaksi oli lasta ja monta keijua,/
mutta maahan lapset jäi, sai keijut leijua./

Hammaskeijusta löytyy kirja, jonka on kirjoittanut Bärbel Spathelf: Harjaa hampaat, omat lampaat (v. 2002).

Suosittu uusi Keijupoukama-sarja on suunnattu juuri tämänikäisille lapsille, mutta sisältää proosaa. Immi Hellénillä on tällainen pieni runo:

Keijuina keikumme, kiidämme, liidämme/lentävän linnun lailla; kevätriemua, riemua mielessä kuljemme/päivän kultamailla.

Kukkaset tuoksuvat matkamme varrella,/metsolan kannel kaikaa,/sinilähtehet läikkyvät, tähtöset väikkyvät,/ raitis laulu raikaa.

Katselin muitakin vaihtoehtoja mm. Mervi Kosken kirjasta Lastenrunojen hakemisto 2, mutta ihan täysosumaa en sieltä valitettavasti nyt löytänyt.

18 ääntä

Kommentit

lennä lennä keijukainen täytän sun toiveet ja unelmat