Mistä löytäisin vienankarjalaisia runoja tai sanontoja? Teeman kevät/kesä/onni/onnittelu. Vienakarjalaksi tai suomeksi.

Kysytty

Hei, mistä löytäisin vienankarjalaisia runoja tai sanontoja? Teeman kevät/kesä/onni/onnittelu. Vienakarjalaksi tai suomeksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alla on linkki, josta löytyy Oulun kaupunginkirjaston ja muiden Outi-kirjastojen kokoelmien Karjala-aiheisia runoja joko karjalan tai suomen kielellä. Se, millä karjalan murteella runot on kirjoitettu, ei selviä kirjojen tiedoista.

https://outi.finna.fi/Search/Results?limit=0&filter%5B%5D=%7Eformat%3A%220%2FBook%2F%22&filter%5B%5D=%7Egenre_facet%3A%22Runot%22&dfApplied=1&lookfor=runot++karjala&type=AllFields

Vienanmurteisia runoja on alla. Nämä kirjat eivät ole Outi-kirjastojen kokoelmissa, mutta kirjoja voi kysyä kaukolainaan omasta kirjastosta:

- Suomen kansan vanhat runot 1: Vienan läänin runot, 1908

- Jukka-Pekka Wuorikoski, Mössi Kontie: meccärunoja lapsille, 2013

- V. Tarkiainen, Karjalan laulu: valikoima Suomen Karjalan, Vienan, Aunuksen ja Inkerin runoutta, 1941

- Veikko Huotarinen, Vienankarjalainen rapsodia, 2002

- Kostamus : runoa ja proosaa : Kostamuksen suomenkielisen kirjallisuuskerhon yhteisvalikoima, 1987