Mikä runo? Runoilija? Aihepiiri lapsuuden kotipiha; se oli suuri, koko maailma. Kuinka pieneksi se olikaan kutistunut kun kerran, aikuisena, palasin sinne…

Kysytty

Mikä runo? Runoilija? Aihepiiri lapsuuden kotipiha; se oli suuri, koko maailma. Kuinka pieneksi se olikaan kutistunut kun kerran, aikuisena, palasin sinne. Sillä pihalla ovat kuitenkin juureni.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisiko kysessä Oiva Paloheimon runo Lapsuuden piha. Se löytyy ainakin teoksesta Suuri runokirja. 8.p. K 1995. Ohessa pätkä runosta:
Mä pihan löysin, niin, se oli sama,
mutt ajan armottoman pieneks puristama.

Se kerran merkinnyt on koko maailmaa.

Mut sentään monta seikkaa löysin sieltä,
ne haastoi vallan ihmeellistä kieltä.
Taas pieneks tulin, suureks pihamaa.