Poikamme sai nimekseen Huugo, mitäköhän nimi mahtaa tarkoittaa?

Kysytty

Poikamme sai nimekseen Huugo, mitäköhän nimi mahtaa tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huugo on harvinaisempi muoto Hugo-nimestä. Hugo-nimen lähtökohtana on muinaissaksan sana hugi, jolle on tarjottu sellaisia merkityksiä kuin ’mieli’, ’sielu’, ’sydän’, ’tahto’ ja ’ymmärrys’. Hugo on nimen latinalainen asu. Kansainvälisiä vastineita Hugolle ovat mm. ranskan Hugues, italian Ugo ja englannin Hugh, josta ovat muodostuneet hellittelymuodot Hewie, Hughie ja Huey. Hugoon on yhdistetty myös englantilainen sukunimi Hudson.

Hugo oli Suomen almanakassa 1700- ja 1800-luvuilla. Nykyisin se on ruotsinkielisessä almanakassamme. Vuodet 1890-1928 nimi oli suomalaistetussa muodossa Huugo. Katolinen kirkko tuntee monia Hugo-nimisiä pyhimyksiä, ja nimeä on tehnyt tunnetuksi myös ranskalainen kirjailija Victor Hugo (1802-1885).

Hugo oli tavallinen miehennimi Suomessa 1900-luvun alkupuolella, mutta se lähes unohtui vuosisadan puoliväliin mennessä. Uutta suosiota nimi alkoi saada 1990-luvulla, ja 2000-luvun alkuvuosina syntyneiden nimenä se on jo melko tavallinen. Yksittäisesti nimeä on annettu myös muodossa Huuko.

Osittain nimen suosio selittynee sillä, että se on vuosituhannen vaihteesta lähtien kasvattanut yleisyyttään myös Ruotsissa, jossa se oli vuonna 2005 yhdeksänneksi suosituin pojannimi. F1-kuljettaja Mika Häkkisen vuonna 2000 syntynyt poika sai nimen Hugo, mikä saattoi niin ikään lisätä kiinnostusta nimeä kohtaan. Näin voisi ainakin päätellä nimitilastojen pohjalta: vuonna 2000 Hugoja nimettiin noin 40 ja vuonna 2001 jo lähes sata.

Lähde: Saarikalle & Suomalainen: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön (Gummerus, 2007)