Pikkulapsena opin lukemaan sellaisen satukirjan avulla, missä keijukainen taikoi peikkotytön kyynelistä helmet, jotta tämä voisi mennä juhliin. Muutaman…

Kysytty

Pikkulapsena opin lukemaan sellaisen satukirjan avulla, missä keijukainen taikoi peikkotytön kyynelistä helmet, jotta tämä voisi mennä juhliin. Muutaman lauseen siitä vielä muistan: siinnä, siinnä sinistä, puunna, puunna punaista.
Olisiko jollakulla muistissa tällainen lasten satukirja. Se oli vain yhden sadun mittainen kovakantinen kirja, kuvineen 10-15 sivua.
Vuosi oli n. 1960.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä satu, joka sisältyy  kokoelmaan :

Boehm, Kirsti von : Sadepisarahelmet (kuvitus Helga Sjöstedt). Helsinki : Kuvataide, 1955. 19 s, 6 kuval. : kuvitettu. http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1169345

Sadussa kylläkin peikko pyydystää sadepisaroita haaviin ja sadepisarat keiju Sinipiika taikoo sinisiksi ja punaisiksi helmiksi. Peikonpoika vie helmet herra Sisi-liskolle, joka valmistaa niistä ihanan kaulakorun. Peikonpoika kosii Peikkoprinsessaa ja antaa hänelle korun. Peikkoprinsessa ihastuu helmiin ja ”häät vietettiin jo samana päivänä”.

Kirjassa on myös pari muuta muuta satua.