Otsikko
Palautin lainaamani teoksen vuorokauden myöhässä ja lainasin sen samalla kertaa uudestaan. Ennen uudelleenlainausta maksoin 0,20€:n myöhästymismaksun minua…

Kysytty

Hei,

Palautin lainaamani teoksen vuorokauden myöhässä ja lainasin sen samalla kertaa uudestaan. Ennen uudelleenlainausta maksoin 0,20€:n myöhästymismaksun minua palvelleelle henkilölle Ison Omenan kirjastossa. Verkkopalvelun mukaan minulla kuitenkin ilmoitetaan olevan ko. summa maksamattomia maksuja samaisen teoksen kohdalla. Miten tämä on mahdollista? Eikö asiakkaan maksuja tarvitse lainkaan kirjata järjestelmään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pahoittelemme, jos asiassa on sattunut erehdys ja maksu on jäänyt pyyhkimättä asiakastiedoista, vaikka se olisi maksettu kassaan. Kirjastojen kassajärjestelmä ja kirjastojärjestelmä ovat kaksi erillistä järjestelmää, joten maksu kirjautuu kirjastojärjestelmään vain, jos se on muistettu merkitä kassan lisäksi myös sinne. Varsinkin isompia maksuja kirjastoille maksettaessa voisi olla hyödyllistä säilyttää (ja tarvittaessa pyytää) kuitti suoritetusta maksusta, jolloin jo suoritetun maksun voi osoittaa esittämällä kyseisen kuitin. Joka tapauksessa asia on nyt korjattu, eikä tiedoissanne ole enää ko. myöhästymismaksua.