Otsikko
Onko tietoa missä runossa on sanat: ken talven tullen tutisee ja turkkiin kääriytyy. Toinen asia onko lainastoissa kirjaa Kelttiläisiä rukouksia, Maja…

Kysytty

Onko tietoa missä runossa on sanat: ken talven tullen tutisee ja turkkiin kääriytyy.
Toinen asia onko lainastoissa kirjaa Kelttiläisiä rukouksia, Maja Erämaassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo voisi olla Zacharias (Sakari) Topeliuksen runo Reippaat pojat. Tämä pitkä runo alkaa näin:

"Ma sanon pilttiraukaks sen,
ken talvet tutisee
ja tuulahduksen tuntien
jo turkkiin turvailee
ja jota aina yskittää,
kun Pohjolass' on raitis sää"

Runo löytyy mm. näistä kirjoista:

- Kansakoulun lukukirja 1 (1927)
- Kansakoulun runokirja (1917)
- Kotipiirin kirja : lukukirja ylemmän kansakoulun ensimäistä ja toista lukuvuotta varten (1921)
- Lukemisto Suomen lapsille 1 (1933)

Muut kirjat löytyvät alla olevan Lastenkirjainstituutin Onnet-tietokannasta:

http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/lib4/src?DATABASE=4&PBFORMTYPE=010…

Pyhäjoen kirjastossa on vain teos Kelttiläisiä rukouksia:
Polku jota kuljen: http://pyhajoki.verkkokirjasto.fi/ Tuon toisen kirjan voit halutessasi kaukolainata oman lähikirjastosi kautta.