Onko Suomessa pojan etunimiä jotka tarkoittavat suojelijaa/vartijaa?

Kysytty

Onko Suomessa pojan etunimiä jotka tarkoittavat suojelijaa/vartijaa?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisista miesten etunimistä löytyy joitain merkitykseltään sangen lähelle 'suojelijaa' tai vartijaa' osuvia. Varsin moni niistä tosin on selvästi vierasperäiselle kalskahtava.

Parhaat vastineet lienevät Birger ja sen muunnos Börje ('auttaja, suojelija') sekä Raimo, suomalainen muunnelma saksalaisista nimistä Raimond ja Raimund, joiden pohjana on muinaissaksan nimi Ragimund, 'neuvokas suojelija'.

Aleksanteri monine muunnelmineen (Aleksi, Aleksis, Alex, Alexander, Alexis, Santeri) pohjautuu kreikan verbiin alexo ('puolustaa, auttaa').

Casper, Jasper, Jasperi, Jesper, Jesperi, Kaspar, Kasper, Kasperi perustuvat kaikki persiankieliseen sanaan kansbar, 'kalleuksien vartija'.

Edvard ja alun perin sen lempinimenä käytetty Eetu merkitsevät 'omaisuuden vartijaa'.

Ferdinand tarkoittaa 'urheaa puolustajaa'.

Loppuosa -mund esimerkiksi sellaisissa nimissä kuin Edmund, Gudmund ja Sigmund merkitsee 'suojelijaa'. Vastaavanlainen loppu on -var (Halvar, Ingvar, Yngvar), joka tarkoittaa 'sotilasta' tai 'suojelijaa, vartijaa'; venäläinen Igor on samaa juurta.

Reidar merkitsee 'kodin suojelijaa'.

Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön