Onko Suomessa kirjoitettu kirja joka pohtii nykyarmeijaslangia? Haluaisin kirjoittaa siitä aiheesta tutkielmani mutten halua, että työni pohjautuu netistä…

Kysytty

Onko Suomessa kirjoitettu kirja joka pohtii nykyarmeijaslangia? Haluaisin kirjoittaa siitä aiheesta tutkielmani mutten halua, että työni pohjautuu netistä löydettyihin käsitteisiin esim. fi.wiktionary.org sivustosta.

Vastaus

Vastattu

Verkossa on saatavilla aihetta käsittelevä Jenna Säärelän Pro gradu -tutkielma Sotilasslangin tarkastelua

http://jultika.oulu.fi/files/nbnfioulu-201805031572.pdf

Muita aihetta käsitteleviä Pro gradu -tutkielmia (julkaisujärjestyksessä, uusin ensin):

- Vähätalo, Eva: Sanaston kartuttamisen keinot suomalaisessa sotilasslangissa, 2013.

- Tarra, Tiina: Sotilaslyhenteistä muodostetut sotilasslangisanat ja -ilmaukset sekä keksityt sotilasslangilyhenteet, 2008.

Vainio, Pauliina:  Suomalaista sotilasslangia 1900-luvun lopulta. 1999.

Aiheesta on julkaistu myös kirjoja (julkaisujärjestyksessä, uusin ensin):

- Paltemaa, Marja-Riitta: Sotilasslangi sotakoulussa, 2009.

- Lehtonen, Juhani: U. E. Sotilaselämän perinnekirja, 2003.

- Penttinen, Antti: Sotilasslangin sanakirja, 1984.

Verkosta löytyy myös varusmiesliiton ylläpitämä "Intti-Suomi -sanakirja": http://inttiin.fi/totuudet/intti-suomi-sanakirja/