Otsikko
Onko saatavilla jonkinlaista venäjä-suomi slangisanakirjaa?

Kysytty

Onko saatavilla jonkinlaista venäjä-suomi slangisanakirjaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista slangisanakirjaa venäjästä suomeen en löytänyt luetteloista. Löytyi ainoastaan aivan pikkuinen viranomaiskäyttöön laadittu venäläisen huumeslangin sanasto: Streltshenko, Eduard: ”Venäläisten huumeriippuvaisten käyttämien erityistermien (”huumeslangin”) venäläis-suomalainen sanasto”. Sitä voi tutkia Kansalliskirjastossa.

Muihin kieliin, esim. englantiin sanakirjoja kyllä on. Suosittu näyttää olevan kirja Vladimir Shlyakhov, Eve Adler: ”Dictionary of Russian slang & colloquial expressions”. Siitä on tullut v. 2006 kolmas korjattu painos. Akateeminen kirjakauppa näkyy myyvän kirjaa 19 eurolla. Kirjastoissakin sitä näkyy olevan eri puolilla Suomea niin että sen saa ainakin kaukolainaan, ellei lähiseudun kirjastosta löydy. Mutta löydän kirjastoluetteloista vain vuoden 1995 painoksen.

Sitten on tietysti olemassa kokonaan venäjänkielisiä, selittäviä slanginkirjoja. Suomen kirjastoista on (kauko)lainattavissa esim. Mokijenko, Valeri: ”Bolsoi slovar russkogo zargona”, vuodelta 2000.