Onko Shakespearen St. Crispin´s Day Speech (from Henry V) suomennettu?

Kysytty

Onko Shakespearen St. Crispin´s Day Speech (from Henry V) suomennettu?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Crispianuksen päivän puhe" on peräisin Shakespearen näytelmästä Henrik V, sen neljännen näytöksen kolmannesta kohtauksesta, jossa se on kuninkaan ensimmäinen repliikki.

Näytelmästä on olemassa kaksi suomennosta, Paavo Cajanderin (Kuningas Henrik Viides, 1905) ja Matti Rossin (Henrik V, 2009). Rossin käännöksessä rivit on numeroitu; kuningas Henrikin Crispianuksen päivän puhe on riveillä 26-84.