Kysyisin kahta lyhyttä Shakespeare-sitaatin suomennosta. Tarvitsisin niitä erään amerikkalaisen romaanin suomennostyössä. 1. Näytelmä Julius Caesar, 4. näytös,…

Kysytty

Kysyisin kahta lyhyttä Shakespeare-sitaatin suomennosta. Tarvitsisin niitä erään amerikkalaisen romaanin suomennostyössä.

1. Näytelmä Julius Caesar, 4. näytös, 3. kohtaus (rivi 218)
"There is a tide in the affairs of men..."

2. Näytelmä Macbeth, 1. näytös, 6. kohtaus (1. rivi)
"This castle hath a pleasant seat..."

Kiitän etukäteen avusta! Jos suomennoksia on lukuisia eri ajoilta, ei kaikkia tarvitse hakea.

Kiitos avusta etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laitan tähän sitaatit Paavo Cajanderin klassisina suomennoksina, koska ne ovat helposti saatavilla ja tekijänoikeuksien suojan ulkopuolella, sillä Cajanderin kuolemasta on kulunut enemmän kuin 70 vuotta.

Cajanderin suomennos ”Julius Caesarista” löytyy Gutenberg-projektista osoitteesta http://www.gutenberg.org/etext/16893. Cajander suomentaa sitaatin (ja sitä seuraavat rivit) seuraavasti:

”Vuoks’ on ja luode ihmiskohtaloissa:
Jos vaarin otat nousun, vie se onneen,
Jos laiminlyöt sen, koko elinjuoksus st [sic]
Kareihin takeltuu ja kurjuuteen.”

Cajanderin suomentama ”Macbeth” on luettavissa osoitteesta http://www.gutenberg.org/etext/16893. Hän on riimitellyt katkelman suomeksi seuraavasti:

”On kaunis tämä linnan paikka; ilma
Suloinen, vieno hentoj’ aistejamme
Sukoillen kuihkoo.”

”Macbethin” ovat suomentaneet myös ainakin Yrjö Jylhä ja Matti Rossi. Lisäksi Jakob Fredrik Lagervallin ”Ruunulinna” (Wasenius, 1834) oli tuon kuuluisan näytelmän suomennosmukaelma, jota tosin on muokattu rankalla kädellä. ”Julius Caesarin” ovat puolestaan suomentaneet Cajanderin ohella ainakin Eeva-Liisa Manner, Lauri Sipari ja Jarkko Laine. Jos siis Cajanderin suomennokset eivät miellytä, kannattaa tutkia muita versioita.