Mikä on Hamletin 1.näytöksen 2. kohtauksen suomennos tälle lauseelle: "I shall not look upon his like again" (Hamletin ja Horatiuksen vuoropuhelu)

Kysytty

Mikä on Hamletin 1.näytöksen 2. kohtauksen suomennos tälle lauseelle:
"I shall not look upon his like again"
(Hamletin ja Horatiuksen vuoropuhelu)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Shakespearen teoksesta ”Hamlet” on olemassa useita eri suomennoksia. Paavo Cajanderin suomennos on sellainen klassikko, että poimin suomennoksen siitä, se kun on helposti saatavilla ja tekijänoikeuksien suojastakin jo vapautunut, koska Cajanderin kuolemasta on jo yli 70 vuotta.

Cajander suomentaa kysymäsi lauseen seuraavasti: ”En milloinkaan näe hänen vertaistansa.”. Cajanderin suomennos löytyy kokonaisuudessaan Gutenberg-projektista osoitteesta http://www.gutenberg.org/etext/15632. Jos tarvitset ”Hamletista” tai muista teoksista suomenkielisiä katkelmia, on helppo vilkaista Gutenberg-projektin suomenkielisten teosten listasta osoitteesta http://www.gutenberg.org/browse/languages/fi, löytyisikö sieltä sopivaa suomennosta.

Cajanderin lisäksi ”Hamletin” ovat suomentaneet Yrjö Jylhä (”William Shakespearen suuret draamat” 2; Otava, 1955), Eeva-Liisa Manner (lyhennelmä; Tammi, 1981) ja Veijo Meri (Otava, 1982). Heidän suomennoksiaan löytyy varmasti monista kirjastoista.