Onko sanalla "kola" tekemistä kolajuoman kanssa?

Kysytty

Onko ruotsin kielen sanalla "kola", joka tarkoittaa toffeeta jotain tekemistä kolajuoman kanssa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanoilla itse asiassa on yhteys. Birgitta Ernbyn Norstedts etymologiska ordbok (Norstedts akademiska förlag, 2008) kertoo, että kola on lyhenne sanasta kolakaramell, joka taas on viitannut karkkiin, jossa on kolapähkinää (’kolanöt’). Samaa pähkinälajia käytettiin myös alun perin kolajuomissa, kuten osoitteesta https://en.wikipedia.org/wiki/Cola löytyvä englanninkielisen Wikipedian artikkeli kertoo.